Rammer og vilkår for samarbejdet
Nationalt:
Folkeskolens formål:
Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Kommunalt:
Vision for dagtilbud og skole i Assens kommune:
”I Assens Kommune lykkes alle børn”
- Helhedsorienteret læringsmiljøer
- Højere uddannelsesniveau
- Attraktivt uddannelsesmiljø
- Sammenhængende uddannelsesforløb
Alle får uddannelse
Det er den daglige indsats blandt medarbejderne i dagtilbud, skoler og i ungdomsskolen samt samarbejdet med forældre, som gør det muligt at realisere vores vision.
Perspektiver er:
- At skabe inkluderende dagtilbud og skoler
- At skabe høj faglighed i dagtilbud og skoler gennem engagerede og kompetente medarbejdere
- At skabe lyst til udvikling og læring i dagtilbud og skoler
- At skabe tryghed og sammenhænge i barnets/den unges liv.
Lokalt – Forældresamarbejde på Pilehaveskolen:
Hvad er et godt forældresamarbejde?
På Pilehaveskolen ønsker vi at lykkes med alle eleverne. Vi vægter et tæt og godt samarbejde med elevernes forældre og netværk. Vi ønsker en åben og tillidsfuld dialog, så vi i fælleskab kan skabe den bedste trivsel og læring for vores elever. Pilehaveskolen bestræber sig på at være et rart sted for forældrene at komme, således at kontakten og relationen bliver en naturlig del af hverdagen, også selvom der for nogen er en længere vej til skole. Samarbejdet skal bygge på tryghed, gensidighed og ligeværdighed i mødet mellem forældre og skole og på tillid til at vi fra alle sider vil barnet og hinanden det bedste.
Det gør vi på Pilehaveskolen.
- Vi bruger både personalets forskellige fagligheder og forældrenes ekspertise.
- Vi tilbyder løbende kontakt i form af beskeder på Aula, skole-/hjemsamtaler, forældrearrangementer og netværksmøder efter behov.
- Vi er opmærksomme på et højt informationsniveau særligt for de elever, der ikke selv kan overbringe beskeder og informationer om dagens gang på skolen.
- Vi deltager også i den svære samtale og omkring problematiske situationer, der har betydning for eleven.
- Vi giver mulighed for netværksmøder/forpostmøder, hvor forskellige faggrupper og sagsbehandlere kan give sparring og vejledning i forbindelse med situationen omkring barnet.
Hvad kræver det af forældrene?
- At barnet så vidt muligt møder udhvilet og skoleparat.
- At barnet er undervisningsparat til kl. 8.00.
- At barnet har en madpakke og relevante materialer med hver dag.
- At I orienterer jer omkring information på Aula.
- At I sørger for evt. skiftetøj og overtøj, der passer til vejr og årstid.
- At I bruger de kommunikationsveje, vi som skole tilbyder, herunder Aula eller via telefon.
- At I deltager i arrangementer på skolen og til møderne omkring jeres barn.
- At I stiller spørgsmål, hvis I undrer jer over noget, og at I husker information til skolen, ved både store og små ting.
Hvad gør bestyrelsen?
- Bestyrelsen kan altid kontaktes via mail eller telefon:
- Bestyrelsesformand Marianne Spangsbjerg Jørgensen mobil nr. 51509631, Mail: msj@sosufvh.dk
- Næstformand Dorte Mortensen mobil nr. 24807666, Mail: dortheoghenrik10@gmail.com
- Skolebestyrelsens forældrerepræsentanter repræsenterer alle forældre på skolen og indgår aktivt i samarbejdet med skolens ledelse.
- Forældrerepræsentanterne er med til at viderebringe forældre og børns oplevelser til bestyrelsesmøderne og skolens ledelse.
- Forældresamarbejdet drøftes løbende på bestyrelsesmøder.
Skulle der imod forventning opstå en situation, hvor samarbejdet omkring barnet udfordres, er man altid velkommen til at kontakte skolens ledelse direkte: Drejer henvendelsen sig om elever i yngste eller funktion kontaktes pædagogisk afdelingsleder Britt Schødts. Drejer henvendelsen sig om elever på mellemårgangen kontaktes skoleleder Anders Dyregaard. Endelig kontaktes viceskoleleder Christen Seerup, hvis det drejer sig om elever fra ældsteårgangen.