Trivsel og læring.
Vores sociale relationer/vores forhold til hinanden har en overordentlig vigtig andel af vores trivsel. Det skyldes, at vi er sociale væsener og at vi har et stærkt behov for at høre til.
På Pilehaveskolen tænker vi: Positive sociale relationer = Trivsel + læring
Netop trivsel medvirker ofte til en lyst til at lære, som er vigtige forudsætninger for elevernes faglige læring; For læring er ofte bundet op på lyst, og trives vi, er der god grobund for læring
I forhold til skolens undervisning bliver det næsten umuligt at tale om læring, uden ikke også at tale om vores elevers forhold til andre. For deres positive sociale relation til os som personale og de øvrige elever i klassen danner ofte grundlaget for et godt læringsmiljø – ligesom negative sociale relationer kan være så ødelæggende, at elever mister lysten til at lære, ikke kun i undervisningen men i skolen i det hele taget. Det giver derfor god mening at sætte sociale relationer på dagsordenen, når du vil gøre en forskel for dine elever. Vi fremmer med andre ord vores elevers læring, ved at styrke vores elevers sociale samspil. Vi er som personale også meget opmærksomme på vores store ansvar i forhold til at skabe den gode relation/samspil til vores elever.
Det gør vi bl.a. ved:
- Tæt samarbejde med skolens elevråd.
- Tæt samarbejde med forældre
- Elevsamtaler
- Anti mobbe politik – tilgængelig på vores hjemmeside
- Trivselsundersøgelser – tilegnet vores målgruppe af elever
- Supervision til personalet
- Brug af Kat- kassen, TRIN FOR TRIN og andre undervisningsmaterialer med henblik på trivsel og optimering af sociale kompetencer.
- Nul tolerance over for vold
For at understøtte børnenes trivsel på Pilehaveskolen arbejder vi systematisk med det enkelte barns relationer til kammaraterne og de voksne. Det sker i det daglige samspil med kammeraterne i klassen, i frikvarteret, på lejerskole og udedage.
Konflikthåndtering.
På Pilehaveskolen er det at kunne løse en konflikt imellem elev-elev og ansat-elev på en hensigtsmæssig prioriteret højt. Personalet modtager løbende supervision til at kunne løse konflikter på den mest hensigtsmæssige måde,
ligesom vores elever modtager guidning og hjælp når de står i nogle konflikter de ikke selv kan løse. Personalet bliver også tilbudt kurser i konflikthåndtering.