På Pilehaveskolen deltager eleverne i nationale test i det omfang, det giver mening for den enkelte elev. Fritagelse for nationale test sker i samråd med forældrene og skolens psykolog. Ud over nationale test gør skolen brug af mange forskellige typer af test til afdækning af eleverne og til af følge progressionen i elevernes personlige, sociale og faglige udvikling.
Faglige resultater
- Læsning: LUS
- Matematik test: E- matematik og Matematik Fessor med indbyggede testfunktioner
- Elevplaner
Adaptive færdigheder
Kommunikation, selvhjulpenhed, bofærdigheder, sociale og interpersonlige evner, brug af offentlige tjenester, selvregulering, fritid, sundhed og sikkerhed
- ABAS II
Sproglig udvikling
Skolens logopæd benytter sig af standardiserede test, der kan identificere elevens specifikke sprogvanskeligheder samt elevens sproglige niveau.
Disse test benyttes:
- Reynell
- One Word Ekspressiv
- One Word Receptiv
- Test Batteriet
- Morfologi og Syntax
- Logo Fova
Alle elever på Pilehaveskolen tilbydes at blive sprogtestet når de starter på skolen.
Fysisk udvikling
I fysio- og ergoterapi regi bruges forskellige test til forskellige børn, og i mange tilfælde er undersøgelserne en kombination af nedenstående tests, da der sjældent kan anvende en standardiseret test til skolens målgruppe. Testmaterialet er oftest standardiseret inden for normal området.
Sensory profile
Pedi
Movement ABC
Måling af fysisk form hos børn 4- 12år
Klinisk obeservation ( sanseintegrationstest)
Gross motor function messure
Cpop
TVPS
ABAS
Screening af håndethed og lateralitet
Screening af motorik og perception
Derudover kommer diverse observationsnotat ark og funktions undersøgelser/analyser og vurderinger, som ikke har et selvstændigt navn, men er fysio og/eller ergoterapeutiske redskaber.
Mundmotoriks anvendes dels OPT, Morales og Nots evaluerings ark, ikke test.
Testene anvendes både til afdækning af eleven og til vurdering af elevernes udvikling
Trivsel
- Undervisningsmiljøundersøgelse
- Rød/gul/grøn/tidlig opsporing
I forbindelse med inddragende og afklarende børnesamtaler anvendes der nedenstående metoder:
- Marte Meo
- KAT kassen
- Trin for Trin
- Vækstmodellen
- Neuroaffektiv udviklingsteori i praksis
- Neropædagogik og psykologi
Til hver enkelt af de ovennævnte metode sættes der mål op, som der arbejdes med og som løbende måles/evalueres.
Måling/evaluering/dokumentation
- Individuelle samtaler med eleverne
- Statussamtaler med forældre en gang årligt
- Teammøder – gennemgang af de enkelte elever
- Overdragelsessamtaler ved overgang fra en årgang til en anden
- Nationale test efter konkret vurdering
- Afgangsprøve efter konkret vurdering
- Farveskema/tidlig opsporing
- Ressourceteamets opfølgning på indsatser
- En årlig konference med re-visitering af eleverne
- Læsekontrakter