Pilehaveskolens læsestrategi: ”Den røde tråd for læsning”
Læseindsats har været et fælles kommunalt indsatsområde i Assens kommune de seneste år. Kommunen har udgivet: Vision for læsning – en kommunal strategi for læsning i Assens kommune
Pilehaveskolen følger denne strategi, men der er nogle aspekter, som vi vægter højere end andre, da vi er en specialskole.
Det fremgår af ”Vision for læsning”, at elever på specialskoler bør have den optimale støtte til deres læseudvikling: I arbejdet med at kvalificere disse elever til et videre liv med uddannelse og job er det en væsentlig forudsætning, at de har tilegnet sig læsekompetence, som gør dem i stand til at kunne deltage som aktive samfundsborgere. Det er her en vigtig betingelse, at eleven får individuel støtte og vejledning i at tilegne sig læsestrategier og benytte digitale læsestøttemuligheder (”Vision for læsning” s. 18)
På Pilehaveskolen er der mange børn, som har mulighed for at lære at læse. Der er også elever, som aldrig bliver læsere i traditionel forstand, men vi arbejder med læsning med alle elever. Vores syn på læsning er bredt. Eleverne er allerede i gang med deres læseudvikling / skriftsproglige udvikling, når de fx kan læse/genkende deres eget navn, og når de ved, at det skrevne kan man sige. Man kan læse med flere sanser – fx læse med ørerne og få kendskab til litteratur og genrer, når man får læst en god historie højt.
Alle Pilehaveskolens lærere har kompetencer til at støtte eleverne i anvendelse af digitale LST- (Læse-stave-støtte)-programmer, som kan kompensere for elevernes vanskeligheder med læsning og stavning.
Endvidere vil alle elever fra Mellemtrinnet og opefter fremadrettet blive koblet til Notas elektroniske bibliotek (E17), som indeholder masser af lydbøger.
Pilehaveskolen har en uddannet læsevejleder, som sammen med skolens ledelse er tovholder for at forvalte Pilehaveskolens læsestrategi. I hverdagen er det vores alles fælles ansvar at udføre skoles læsepolitik i praksis sammen med eleverne.
Læsevejledernes rolle er endvidere at vejlede kollegaer i forhold til læseundervisning og læsematerialer, være initiativtagere og tovholdere i læseugerne samt teste elever.